Troubled water

Couverture du livre « Troubled water » de Dieter Telemans aux éditions Bai
  • Editeur : Bai

Après avoir réalisé un reportage photographique au sujet d'un des plus grands désastres écologiques de notre époque, la disparition de la mer d'Aral en Ouzbékistan, Dieter Telemans a décidé de se concentrer sur les problèmes de l'eau. Il met en question la consommation d'eau dans le monde entier et il s'est mis à photographier certaines régions qui souffrent le plus du problème de l'eau. Il ne s'est pas uniquement focalisé sur les conséquences négatives du manque d'eau, mais a également contribué à des actions positives, comme la collecte d'eaux pluviales en Inde par exemple. Les résultats sont publiés dans le livre de photos « Troubled waters ».
La recette de la vente de ce livre sera consacrée à des projets d'eau au Mali et au Maroc.
Each year, a different United Nations (UN) agency is selected to coordinate events surrounding World Water Day (WWD) around the world, and a different theme is chosen to reflect the many facets of freshwater resources. World Water Day 2006 was guided by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO under the theme 'Water and Culture.'
This book will be published on the occasion of the World Water Day 2007.
Drinkwater is iets waar we in België amper wakker van liggen. We hoeven slechts de kraan open te draaien. Maar in steeds grotere gebieden van de wereld maakt drinkwater echter het verschil tussen leven en dood.
Meer dan 1miljard mensen leven vandaag zonder toegang tot drinkbaar water en meer dan 2 miljard mensen leven in onhygiënische omstandigheden. Volgens Unicef sterft elke 15 seconden een kind door het drinken van besmet water. Miljoenen vrouwen en kinderen krijgen geen kansen op een beter leven omdat ze dagelijks vele uren verliezen met het transport van water. Die situatie zal wellicht nog verergeren vermits het waterverbruik in de wereld twee maal sneller stijgt dan de groei van de wereldbevolking.
Nadat fotograaf Dieter Telemans een fotoreportage had gemaakt over een van de ergste ecologische rampen van onze tijd, het verdwijnen van het Aralmeer in Oesbekistan, besloot hij de wereldwijde waterproblematiek in beeld te brengen. Inmiddels fotografeerde hij ondermeer overstromingen in Bangladesh, droogte in Kenya en Ethiopië, waterdraagsters in Mali en gigantische irrigatieprojecten in Egypte en Turkije. De resultaten worden gepubliceerd in het fotoboek Troubled Waters. Het voorwoord wordt geschreven door de wereldberoemde waterdeskundig Riccardo Petrella. Tien percent van de verkoop van dit boek zal gestort worden op een gezamelijke rekening van de ngo's PROTOS en GREEN Belgium voor waterprojecten in Mali en Niger.