Mijn Duitse broer

Couverture du livre « Mijn Duitse broer » de Chico Buarque aux éditions Bezige Bij B.v., Uitgeverij De
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Chico Buarque speelt met feit en fictie, in de stijl van W.G. Sebald, als hij het verhaal vertelt van de zoektocht van de verteller naar de halfbroer die hij nooit heeft ontmoet. Die broer is de vrucht van een relatie die zijn vader had in Berlijn in de jaren dertig van de vorige eeuw, toen hij daar werkte als buitenlandcorrespondent voor een Braziliaanse krant. Een broer van wie de verteller niets wist, totdat hij bij toeval stuitte op een briefwisseling tussen Duitse overheidsinstanties en zijn vader. Alle sleutelelementen van de twintigste eeuw worden door Buarque verenigd in zijn onderzoek naar wat zijn vader onuitgesproken liet. In deze adembenemende roman probeert de verteller dichter bij zowel zijn afwezige broer als zijn alomtegenwoordige maar ontoegankelijke vader te komen, die heeft moeten leven met de wetenschap een zoon op afstand te hebben die door beide ouders alleen is gelaten. Chico Buarque heeft hiermee de roman van zijn leven geschreven.