Het geluk

Couverture du livre « Het geluk » de Julien Offray De La Mettrie aux éditions Wereldbibliotheek
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Een literair en filosofisch meesterwerk, nu eindelijk in het Nederlands vertaald In 1748 schreef de excentrieke Franse arts Julien Offray de La Mettrie een boek over het geluk. Het sloeg in als een bom. La Mettrie betoogt dat geluk in ons lichamelijk welbevinden ligt. Hiermee ging hij lijnrecht in tegen de heersende opvattingen over matiging en beheersing van lichamelijk behoeften, wat tot geestelijke verlichting en evenwicht zou leiden. Deze filosofie keert zich, aldus La Mettrie, tegen de natuur en het lichaam en dus tegen de ware bronnen van geluk. Waar anderen de ongevoeligheid voor vreugde, leed en begeerte predikten, beschouwde La Mettrie dergelijke gevoelens juist als onmisbaar voor het menselijk welbevinden. La Mettrie schreef zijn explosieve boek in een gespierde, beeldende, geestige stijl. Een actuele en waardevolle filosofische klassieker. Met een voorwoord van Jabik Veenbaas