Nazi-Duitsland en de Joden

Couverture du livre « Nazi-Duitsland en de Joden » de Saul Friedlander aux éditions Nieuw Amsterdam
  • Nombre de pages : (non disponible)
  • Genre : (non disponible)
  • Thème : Non attribué

Het omvangrijke, tweedelige Nazi-Duitsland en de Joden, Saul Friedländers magnum opus over de vervolging en de vernietiging van de Joden in het door de nazi's bezette Europa, verschijnt in een geautoriseerde, verkorte, eendelige leeseditie, getiteld Nazi-Duitsland en de Joden, 1933-1945. Met dit indrukwekkende standaardwerk weet de prominente Israëlische historicus te verijdelen dat wij de herinnering aan gebeurtenissen die ongehoord en weerzinwekkend zijn, als iets vanzelfsprekends zouden gaan beschouwen. De inkorting werd verzorgd door Friedländers levenspartner, de historica Orna Kenan. Pers: `Dat is wat ik met dit boek beoogd heb: de Holocaust zo te beschrijven, dat de geschiedenis inzichtelijk wordt gemaakt, zonder het onvoorstelbare ervan teniet te doen.' Saul Friedländer in NRC Handelsblad `Friedländer haalt zijn kracht uit de herinnering, maar betracht gewetensvol de distantie die de historicus aan zijn discipline verplicht is. Hij schrijft geschiedenis met een literair gevoel voor het sprekende detail; hij is zowel analytisch als evocatief [...].' New York Times Book Review