Moedige mensen

Couverture du livre « Moedige mensen » de Kees Schuyt aux éditions Balans, Uitgeverij
  • Nombre de pages : (non disponible)
  • Genre : (non disponible)
  • Thème : Non attribué

Moed is van alle tijden en alle plaatsen en speelt zich af in alle kringen. Hoe komt het dat de ene mens zich opoffert en de andere wegduikt? Hoe belangrijk zijn moedige mensen voor een samenleving? Wat kunnen we van ze leren? In dit boek kozen vijftien auteurs iemand die ze bewonderen om zijn of haar moed. De hoofdrolspelers zijn afkomstig uit allerlei windstreken en periodes. Afzonderlijk en gezamenlijk verschaffen de verhalen een bredere kijk op het begrip 'moed'. Ze vormen een verbinding tussen verleden en heden, oudere en jongere generaties, daadkracht van toen en voorvallen van nu die, hoe alledaags ze ogenschijnlijk ook zijn, in moreel opzicht wel knellen. Waar het uiteindelijk om gaat, is het belang van Zivilcourage, van bewuste mensen die in beslissende situaties durven te kiezen. En daarmee aantonen dat medemenselijkheid niet te onderdrukken valt. Moed verschijnt ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Nationaal Monument Kamp Vught. Kamp Vught was tijdens de Tweede Wereldoorlog het enige SS-concentratiekamp buiten het toenmalige Derde Rijk. Het was niet alleen een doorgangskamp voor vervolgde joden, maar werd ook gebruikt om een grote groep verzetsstrijders, gijzelaars en politieke gevangenen op te sluiten. Gewone mensen, die het vanzelfsprekend vonden dat ze onder ongewone omstandigheden bijzondere dingen deden.