Matchfixing

Couverture du livre « Matchfixing » de Declan Hill aux éditions Overamstel Uitgevers
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Declan Hill heeft een waargebeurde thriller geschreven over de duistere omkooppraktijken in de voetbalwereld. Praktijken die zich vlak voor onze ogen afspelen, binnen gehoorafstand van alle betrokkenen. Ze blijven echter vaak onopgemerkt voor de profvoetballers op de velden en voor alle trouwe fans op de tribunes. En de autoriteiten? Die negeren de corruptie het liefst en vegen het bestaan en de bedreiging van omkoping onder het tapijt met het argument dat het imago van de sport moet worden beschermd. Declan Hill is een Canadese onderzoeksjournalist, documentairemaker en academicus. Hij is een van s werelds meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van matchfixing en corruptie in de internationale sport. `Een explosief boek! Daily Mail `Een van de best gedocumenteerde boeken ooit geschreven over misdaad in de voetbal. Sjoerd Moussou, AD `Uitstekend boek! Gedegen onderzoek, mooie schrijfstijl, fijn tempo. Financial Times `Als je begrijpt hoe omkopers uit de gokwereld te werk gaan om een voetbalwedstrijd te corrumperen, dan begrijp je hoe ze hun activiteiten uitbreiden naar de basketbalcompetitie, een crickettoernooi of een tenniswedstrijd. Overigens allemaal sporten waarin de criminele omkopers inmiddels actief zijn. Mijn kijk op voetbal is veranderd. Ik hou nog steeds van de amateurcompetitie op zaterdagochtend, de kameraadschap en de geur van versgemaaid gras. Maar het professionele spel laat me koud. Ik hoop dat u, nadat u dit boek hebt gelezen, begrijpt waarom. Ik denk dat u nooit meer op dezelfde manier naar sport zult kijken. Het begint allemaal met een moord. Of eigenlijk begint het met twee gruwelijke, bloederige moorden. Op 9 augustus 2008 werden in een klein appartement vlak bij de binnenstad van de Noord-Engelse stad Newcastle, de lichamen ontdekt van Kevin Zhen Xing Yang, een knappe, vriendelijke Chinese promovendus, en zijn vriendin, Cici Xi Zhou. De politie stond voor een raadsel, tot de politie achter Yangs werkelijke carrière kwam. Hij was helemaal geen promovendus, zoals hij de immigratiedienst had voorgehouden, maar maakte deel uit van een internationaal goknetwerk. Yangs taak was het aansturen van andere Chinezen in Groot-Brittannië om de Britse voetbalwedstrijden te volgen voor de illegale Aziatische gokmarkt, waarin vele miljarden dollars omgingen