Het bedenkelijke

Couverture du livre « Het bedenkelijke » de Stefan Hertmans aux éditions Boom Uitgevers Amsterdam
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

In Het bedenkelijke onderzoekt Stefan Hertmans het obscene in de cultuur. Fenomenen als peepshows en excessief filmgeweld tonen ons iets fundamenteels over de menselijke geest, dat in versluierde vorm ook in religie en moralisme voorkomt. De schijnbare openheid die onze wereld domineert, heeft dan ook iets obsceens, omdat het wezenlijke ons eigenlijk ontsnapt. Volgens Hertmans vinden we in deze obsceniteit de grondstructuur van de menselijke geest. Dat wat ons te denken geeft, wat het denken in gang zit, is zelf bedenkelijk en maakt ons denken twijfelachtig.