Coachen met collegas

Couverture du livre « Coachen met collegas » de Erik De Haan aux éditions Gorcum B.v., Koninklijke Van
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Het vak coaching doet modieus aan maar heeft al een lange geschiedenis. Uit de klassieke wereld zijn ons prachtige coachinggesprekken overgeleverd, onder meer in de dialogen van Plato en in de brieven van Seneca aan Lucilius. De oudste coach ontmoeten we in de Odyssee van Homeros: de godin Pallas Athena die in de gedaante van Mentor ondernemende stervelingen op weg helpt. Coachen met collega s wil eenzelfde inspiratie scheppen in het hart van de professionele werkplek. Erik de Haan en Yvonne Burger vragen van hun lezers de durf om samen met collegas een coachingrelatie op te bouwen en zo sterk te maken dat gezegd kan worden waar het werkelijk om gaat; aandacht te schenken aan de verbinding tussen werkvragen en persoon van de coachee; radicaal verschillende werkvormen te overwegen en hun bijdrage af te stemmen op coachee, vraag en context; de grenzen van hun effectiviteit als coach te onderzoeken en te bespreken. Zo is Coachen met collega s een boek voor alle professionals die hun collegas in individuele gesprekken op weg willen helpen en willen zorgen dat zij beter zorgen voor zichzelf. In deze vijfde volledig herziene druk is meer aandacht voor het laatste kwantitatieve onderzoek binnen coaching. Ook gaat de formele gedragscode nu vergezeld van een tiental veelvoorkomende ethische vignetten. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching nabij Londen en hij is net als Yvonne Burger hoogleraar bij de postgraduate opleiding Executive Coaching van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Beiden werken eveneens als zelfstandig organisatieadviseur en executive coach. Benjamin Disraeli once said, The greatest good you can do for another is not just to share your riches but to reveal to him his own. Erik de Haan and Yvonne Burger have done the coaching community a great service by offering a much needed panoramic view of the field. Reading this book is a must. -Manfred F. R. Kets de Vries, Distinguished Clinical Professor of Leadership Development and Organizational Change, INSEAD "A comprehensive and authoritative overview of authentic, reflective coaching, this is an essential volume for anyone who is serious about the quality and continuous development of their coaching" -Professor David Clutterbuck, David Clutterbuck Partnership