Additieven in levensmiddelen / 2015

Couverture du livre « Additieven in levensmiddelen / 2015 » de Jeroen Hendrickx aux éditions Sdu Uitgevers
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

De bereiding van onze voeding is in de afgelopen zestig jaar ingrijpend veranderd. Was het traject van basisproduct naar ons bord enkele decennia geleden nog kort en overzichtelijk, met de toename van de bevolking en de opkomst van grote levensmiddelenproducenten is de productieketen van voedsel langer en minder transparant geworden. Hierdoor is de behoefte om de sensorische en microbiologische houdbaarheid van levensmiddelen te verlengen, vergroot. Dit kan bereikt worden door het toevoegen van additieven aan levensmiddelen. Onder druk van maatschappelijke ontwikkelingen zijn veel producenten nu echter de weg ingeslagen van het reduceren of zelfs geheel verwijderen van additieven in levensmiddelen. Bij gelijkblijvende houdbaarheidstermijnen zorgt dit voor de nodige uitdagingen op het gebied van de productstabiliteit. Nationale regelgeving omtrent toegestane additieven bestaat al van voor de oprichting van de huidige Europese Unie. Er bestond echter weinig samenhang tussen de verschillende lijsten met toegestane additieven. Daar is in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw verandering in gekomen, toen met de komst van een kaderrichtlijn levensmiddelenadditieven het gebruik en voorwaarden voor alle categorieën additieven werden vastgelegd. Verdere harmonisatie van deze Europese regelgeving heeft in 2008 geleid tot een pakket verordeningen dat bekend staat als het Food Improvement Agents Package (FIAP). In deze nieuwe praktijkgids bespreekt Jeroen Hendrickx de vier verordeningen in dit pakket uitgebreid, waaronder ontwikkelingen in de EU-lijsten met goedgekeurde additieven en aromas. Ook de samenhang hiervan met andere Europese en nationale wetgeving komt aan bod. Met behulp van extra nieuwe voorbeelden uit de praktijk wordt dit inzichtelijk en praktisch toepasbaar gemaakt. Ten slotte heeft u met de in de bijlagen opgenomen tabellen een handig naslagwerk in handen van de verschillende categorieën van E-nummers, een volledige lijst van toegestane additieven, kleurstoffen en zoetstoffen in vier talen en een beslisboom die helpt om de gebruiksvoorwaarden van additieven goed te interpreteren. Additieven in levensmiddelen richt zich op kwaliteitsmanagers, productontwikkelaars en andere professionals in de levensmiddelenindustrie. Ook juristen, docenten en studenten zullen hier nuttige en praktische informatie in terugvinden.