12 in 40

Couverture du livre « 12 in 40 » de Ilse Nollet aux éditions Terra - Lannoo, Uitgeverij
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

?Het meeslepende boek bij de Canvasreeks over WOII door tienerogen 'Voor een bobbeltje in je bed kreeg je met van die grote matrakken 25 slagen op je achterste. Als je te hard riep, dan kreeg je er 50. De gevangene die naast mij stond, moest mij die geven'. - Albert Rapaille 'De bevrijding, dat was natuurlijk euforie. Mijn mama en papa waren al naar het dorp, want ze hadden gezegd: 'De Canadezen komen.' Maar wat was dat, een Canadees? Wat was een Amerikaan? Hoe zag een Engelsman eruit? We hadden er geen flauw idee van.' - Jo Leemans Dit unieke getuigenboek over de Tweede Wereldoorlog is een rijk gestoffeerde aanvulling bij de spraakmakende Canvas-documentairereeks 12 in 40. Zestien Vlamingen vertellen hoe ze als tiener de oorlog ervoeren die 75 jaar geleden begon. Met ook getuigen die niet aan bod komen in de tv-reeks, zoals Jo Leemans. Het resultaat is een meeslepende mozaïek van beklijvende en soms amusante anekdotes, waarbij alle grote en kleine thema's van het leven tijdens de oorlog de revue passeren. De auteurs lassen ook verhelderende historische kaderstukjes in, terwijl fotograaf Wouter Rawoens prachtige fotoportretten maakte van deze laatste generatie getuigen.